Totaal aantal pageviews

donderdag 6 november 2014

Een concept, waar gáát het over..?

Soms wordt je ineens verrast door een concept. Een concept waarvan je op het eerste gezicht denkt: "leuk". En dan wordt je het verhaal erachter verteld, en je luistert en je wordt geraakt.
Dat gebeurde mij vandaag op de Trade Fair in Aalsmeer.

Het is altijd weer bijzonder om bij de verschillende kwekers langs te gaan op een beurs.
Kijken naar de verschillende stands, de manier van presenteren, de vaak zo verschillende ideeen, maar altijd met een gedeelde passie, de passie voor hun product.
Zo nam ik ook een kijkje bij de stand van Griffioen Mijdrecht, ėėn van onze gekoesterde kwekers.
Hij probeert elk jaar weer vernieuwend te zijn met zijn concept en verbindt daar ook een diepere boodschap aan.
Dit keer presenteerde hij mini cyclamen verpakt in een lieflijk tasje met als opschrift "make love, not war!". De stand had een decoratie van hartjes en van het blad van de cyclaam in haar karakteristieke hartvorm, alles als symbool van de liefde.
Het zag er vrolijk en schattig uit..

Hennie Griffioen vertelde maar al te graag het verhaal achter het concept, en ik werd er stil van, stil en geraakt.. Kippenvel op mijn armen.
Hij vertelde dat ze begin van dit jaar aan het brainstormen waren over een nieuw concept.
Ze kwamen er niet direct uit en het bleef wat doorsudderen.
Het werd juli en de verschrikkelijke ramp met de MH17 beheerste het wereldnieuws en dompelde ook Nederland onder in rouw.
Zoveel verdriet, zo'n enorme niet te bevatten ramp, veroorzaakt door oorlog, strijd en geweld.
Niet lang daarna het drama in Irak met de enorme groep Yezidi's, gevangen op een berg, in de steek gelaten terwijl de wereld toekeek....
Veel mensen konden er met hun verstand niet bij, zoveel ellende, bijna niet te bevatten...

Zo ook bij Griffioen. Verbijsterd vroegen ze zich af waar ze in vredesnaam mee bezig waren.
Hoe kon je een concept bedenken terwijl de wereld in brand staat? Waar gáát het over?
Van het ėėn kwam het ander, en zo besloot men met dit concept een statement te willen maken, een statement voor liefde in plaats van oorlog.
"Make love, not war!"
De vorm was er, de bezieling was er, de stand en de tasjes stralen dat uit.

Maar het verhaal erachter is nog veel belangrijker, een verhaal dat verteld moet worden zodat het wordt doorverteld en daarmee een positieve beweging wordt.
Hennie Griffioen zou willen dat er een maatschappelijk betrokken keten was die dit wil promoten, wil verkopen maar dan met een deel van de opbrengst naar een organisatie die zich inzet voor slachtoffers van oorlogsgeweld, zoals bijvoorbeeld Warchild.
Maar hoe pak je zoiets aan? Waar vind je een partij die zich hiervoor met hart en ziel wil inzetten?
Er zijn gelukkig steeds meer bedrijven en organisaties die hun maatschappelijke betrokkenheid tonen en daar ook hun verantwoordelijkheid in nemen.
En hoe klein ook.., elke druppel telt, want miljoenen druppels halen uiteindelijk ook de brand uit die gloeiende plaat.

Wie weet is er iemand die dit leest die weer iemand kent die hier iets mee wil en kan...
En zo niet, deel dan toch dit verhaal, vertel het door want het is de moeite waard om te horen..

Make love, not war!

Een concept, en het gáát ergens over..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten