Zelf ben ik
van de generatie die niet is opgegroeid met smartphones, tablets en het
volkomen normale van online bestellen.
Een reisje
boeken, ja natuurlijk doe ik dat, maar hoewel mijn kinderen online kleding en schoenen
kopen heel normaal vinden, koop ik mijn dingen nog steeds het liefste in de
winkel. Een winkel waarin ik lekker kan rondneuzen en prettig geholpen wordt.
Dat geldt
ook voor bloemen en planten. Als nu iets is verbonden is met emotie, dan zijn
het wel bloemen en planten. Toch is ook op dat gebied alles online al te koop.
Ik koop
nooit zomaar bloemen uit gewoonte, ook niet voor mezelf. Altijd bepaalt mijn stemming, mijn gevoel
van dat moment de keuze.
Wanneer ik
bloemen koop voor iemand anders dan is er natuurlijk eerst de reden waarom, de
persoon voor wie de bloemen zijn, de smaak van die persoon (die niet de mijne
hoeft te zijn) en zo nog veel meer factoren. Tenminste, zo werkt dat bij mij.
Wanneer ik
bij tuincentrum of bloemist naar binnen stap wil ik mij laten verrassen, ik wil verleid
worden, geinspireerd worden, ik wil blij worden.
Een mooi en
recent voorbeeld was rond de Pasen bij de plaatselijke bloemist.
Ik moest ter
gelegenheid van een nieuwe woning van goede vrienden “iets” kopen.
Dat “iets”
kon voor binnen of buiten zijn, vensterbank, eettafel, tuintafel, decoratie?
Nog voordat
ik de winkel instapte viel mijn oog op een klein olijfboompje dat buiten stond.
Ik wist dat
ze dol zijn op de landen rond de Middellandse Zee, dat ze bij hun nieuwe woning
een prachtig terras hadden, het olijfboompje paste daar perfect bij.
Met het
boompje in mijn hand stapte ik de winkel binnen en liet mijn blik rondgaan, ik
wilde iets speciaals, ik wist niet wat..
En toen zag
ik opeens een prachtige creatie, geen boeket, geen schaal, nee, het was een
bloemenkunstwerk op hout. Bloemen kunstig gedrapeerd op en in een werk van
takken, en ik vond het zo mooi! Maar het zag er wel ingewikkeld uit…
De medewerkster
van de bloemenzaak liet me zien hoe het arrangement gemaakt was, hoe
gemakkelijk de bloemen konden worden vervangen en hoe daarmee het frame, zoals
zij dat noemde, nog veel vaker gebruikt kon worden.
Ik was
verrast, ik was verleid, en ik was blij, en zo stapte ik de deur uit, met het bloemenkunstwerk en het mooi ingepakte olijfboompje. De medewerkster vroeg of ze
even mee moest lopen naar de auto, die stond een stuk verder geparkeerd.
Vrolijk babbelend liep ze mee en wenste mij een prettig weekend. Daar kan voor
mij geen online tegenop.
Maar als het
dan toch moet, of als het kan, dan is het wel fijn wanneer ik dan zou kunnen
kiezen vanuit gevoel, vanuit emotie, net zoals in de winkel.
Deze week
waren er twee mooie voorbeelden. De ene is van Piet Vijverberg, die zelfs
radiospotjes heeft op Q-Music in de aanloop naar Moederdag. Dat is gedurfd, dat
is lef hebben. Het tweede voorbeeld dat ik voorbij zag komen was het bericht
van bevlogen bloemist Léon Vermeulen van Dreamflowers. Hij gaat de online
uitdaging aan vanuit moodboards, vanuit gevoel dus. Spannend om het zo te gaan
doen, spannend voor de bloemist maar ook voor de koper. Maar wel verrassend en
verleidelijk, en daar word ik dan weer blij van.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten