Totaal aantal pageviews

maandag 1 juni 2015

No fake...

Wanneer kun je iemand raken, en dan bedoel ik raken op een positieve manier.
Je raakt iemand wanneer je een bepaald gevoel, een bepaalde emotie oproept bij die persoon of personen. En dat kan alleen maar wanneer jouw emotie daarbij echt is, geen nep, no fake.

Dat “no fake” geldt wat mij betreft niet alleen in mijn persoonlijk leven maar zeker ook zakelijk. Natuurlijk zijn er dan economische belangen en dat mag ook.
Maar juist wanneer je jouw product aan de man of vrouw wilt brengen speelt jouw echte overtuiging een hele grote rol, misschien wel groter dan je zelf in de gaten hebt.
Ooit, zo’n dertig jaar geleden (zo jong nog toen..) was ik salesmanager bij een luchtvrachtexpeditiebedrijf. Ik verkocht een dienst, verkocht dus eigenlijk “lucht”.
Het was in de tijd dat Youp van ’t Hek (toen ook nog een stuk jonger) fel uithaalde naar “het vertegenwoordigertype”, het mannetje met een leaseauto die zelfs zonder vragen een bonnetje kreeg met btw.., afgeschilderd als een sneu typetje dat alleen maar moest verkopen, verkopen…
Ik heb in die tijd felle discussies gehad met collega’s en vrienden over wat echt was en wat niet.
Voor mij geldt namelijk dat je overtuiging en gevoel niet kunt faken, ook niet in de verkoop.
Je verkoopt namelijk met je hart, als het goed is. En dan maakt het geen donder uit of je papier of nietjes of drop of planten verkoopt, of wat dan ook.
Ik zou niet eens kunnen faken..

Wanneer een kweker mij zijn product laat zien kijk ik niet eens in eerste instantie naar zijn product. Nee, ik let op zijn ogen, zijn handen, zijn gebaren, naar dat wat hij uitstraalt.
Zijn trots, zijn gevoel vanuit zijn donder, dat raakt mij, maakt dat ik meer over juist dat product wil weten, het zelfs wil hebben. Zoals ik ook enorm kan genieten van een blije ober of serveerster op een terras, of een vriendelijke glimlach van de caissière bij de supermarkt.
Ook die laatste “verkopen” iets, en ook daarbij geldt dat echtheid altijd wint.
De kwekers die moeiteloos in mijn hoofd naar boven komen zijn zij die écht zijn.

Het is niet iedereen gegeven om het gevoel over te brengen zoals je dat graag zou willen.
Gelukkig zijn daar hulpmiddelen voor. Foto’s, brochures, websites en natuurlijk filmpjes kunnen heel veel bijdragen aan de uitstraling van een product of dienst.

Vanmorgen zag ik een filmpje op Facebook langskomen, een timelapse filmpje.
In de post herkende ik “mijn” Campanula, opgekweekt door “onze” kweker, en gefilmd door een bedrijf dat plantetiketten produceert, en dat met hart en ziel.
Voor Will is etiketten zijn business, zijn klanten ontzorgen is zijn middel. En ook voor hem geldt dat wanneer de kweker in een betere marktpositie komt ook hij daar baat bij heeft.
Economisch belang, natuurlijk.
Maar wat het mooi maakt, waarin het zich onderscheidt, dat is de echtheid.
Want ook bij hem spat de passie eraf, het gevoel, de emotie.

En ik voel dat het echt is, no fake.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten