Je kunt er
niet omheen in deze dagen.
Moederdag is
in aantocht en dus vliegen de folders je om de oren, zowel online als in de
brievenbus.
Natuurlijk
komt er een schat aan cadeautjes en ideeën voorbij, van parfum tot chocola,
lekkere douchefris of iets anders voor mama.
Maar misschien
wel het allerbelangrijkste blijven de zelf gemaakte tekeningen, knutselwerkjes
of gedichtjes van je kinderen, daar kan geen aanbieding tegenop.
En ja, er zijn
altijd bloemen bij of een mooi plantje, al dan niet lief opgemaakt.
De
sierteeltsector is creatief.
De veiling
draait op volle toeren, de handel piekt en bij de bloemist werkt het hele team
zich drie slagen in de rondte om al die creaties en bestellingen klaar te
maken.
Er wordt op
allerlei manieren ingespeeld op het sentiment voor mama.
Mama is
vrolijk, lief, fris of een powervrouw, en daar horen dan weer typische kleuren
bij.
Alles voor
een stralende mama, we klikken van hyperlink naar hyperlink.
Dat is dan
met name online, en natuurlijk is het fijn wanneer je jouw boeket of plant via
een webshop kunt bestellen, in de juiste kleur en samenstelling, ook dat kan heel
persoonlijk zijn.
En toch…
Toch loop ik
zelf het liefst bij een bloemist naar binnen om zelf te kijken, zelf te kiezen,
zelf die bloemen uit te zoeken die ik op dat moment het meest vind passen bij
mijn mama. En welke bloemen dat zondag zouden moeten zijn weet ik nu nog niet.
Ik laat mij inspireren door wat ik zie op dat moment, en ik beslis vanuit
gevoel, vanuit emotie.
En
natuurlijk is het fijn wanneer je daarbij geïnspireerd en geadviseerd wordt in de
winkel maar het gevoel beslist, bij mij in elk geval wel.
Nu ben ik van
een generatie die niet is opgegroeid met online, zou dat ook verschil maken?
Ben ik
ouderwets of koester ik eigen tradities? Uit mijn eigen jeugd herinner ik mij
dat mijn vader ons de zaterdag voor Moederdag meenam naar de bloemenwinkel en
daar samen met ons een boeket voor mama uitzocht.
Ik zou er
wel nieuwsgierig naar zijn welke leeftijdsgroep anno 2016 online bloemen en
planten bestelt voor –in dit geval- Moederdag en wat de samenstelling is van de
kopers bij de bloemist. Het zal in veel gevallen ook een combinatie zijn. Online
kan namelijk niet zonder offline en omgekeerd idem dito en dat kan elkaar ook
heel mooi versterken.
Mooie voorbeelden
daarvan zijn bijvoorbeeld Mooi was planten doen en natuurlijk de eigen
Facebookpagina’s van creatieve bloemisten.
En zelf?
Zelf ga ik
mij erop verheugen zondagmorgen te worden “wakker” gezongen door mijn drie
grote kinderen, met een kopje thee en een beschuitje met aardbeien.
En ik
verheug me op de zorg en liefde uitgezochte cadeautjes, iets waarvan zij zelf
vinden dat het bij mij past. Een kostbare en gekoesterde traditie..
En bloemen?
Die krijg ik van mijn lief, niet van de bloemist en niet online besteld, maar
zelf geplukt, in alle vroegte diezelfde zondagmorgen.
Een groot
veldboeket met wat er op dat moment bloeit, met de ochtenddauw er nog op…
En zo begint
mijn Moederdag…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten