Totaal aantal pageviews

woensdag 27 juli 2016

Stijn..stairway to heaven..

Dit wordt een iets ander blog dan gepland, soms lopen dingen anders..
Ik wilde een stuk schrijven over het feit dat niet alleen bloemen en planten een enorm exportproduct zijn van Holland, maar daarbij ook zeer zeker de bloemisten.
Ik heb het voorrecht veel bloemisten te volgen op facebook en kwam daardoor steeds meer onder de indruk van wat wij nationaal en internationaal afgeven als visitekaartje.
Trouwen en rouwen, feest en herdenking, in zoveel landen, op alle continenten.
Graag wilde ik een aantal van die kunstenaars bij naam noemen, met hun bestemmingen en hun talenten, hun passie en kunst.

Maar soms lopen dingen anders en staat ook de bloemenwereld even stil..

Deze week kwam het trieste bericht voorbij van het plotselinge overlijden van bloemkunstenaar Stijn Simaeys in China, en het sloeg in als een bom.
Binnen de kortste keren stroomde de tijdlijn vol met geschokte, verdrietige, respectvolle en vooral warme berichten. Berichten van deelneming en herinnering aan een bijzonder mens met een bijzonder talent.
Deze week werd ook duidelijk hoe “klein” en hecht de wereld van de bloemisten dan is, de verbondenheid knalde er onmiskenbaar vanaf, als een enorm handgebonden boeket omwikkeld door stevig natuurdraad, sterk en puur.

Nee, ik ben geen bloemist maar heb het voorrecht inmiddels wel in hun wereld te kunnen en mogen meekijken. Zo was ik ook bij de Florale Theatershow in Assen vorig jaar, waar verschillende bloemkunstenaars sprookjesachtige presentaties gaven.

Daaronder was ook Stijn Simaeys, en ik hoef niet naar de foto’s op mijn telefoon te kijken om de beelden terug te zien. Indrukwekkende creaties, groot en rond, van een doorschijnende elegantie. Het model met de bloemenparaplu , het nummer van Adele gezongen door een model. Het was een beleving die ik nooit meer vergeet.






En later kon ik ervan genieten dat wanneer ik bepaalde foto’s voorbij zag komen, ik kon zien dat het van zijn hand was, omdat hij zo’n unieke eigen stijl had.

En nee, Stijn was geen Nederlandse bloemist, wel een heerlijke buurjongen.
Uit de vele berichten op zijn tijdlijn blijkt hoezeer hij gezien was, als bloemkunstenaar maar vooral ook als bijzonder persoon.

Het kan niet anders of de stairway to heaven ziet er nu ongelooflijk mooi uit….


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten